2.5.5 Verkeer en vervoer
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
- Waarborgen en waar nodig verbeteren van de verkeersveiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersafwikkeling, waarbij actieve en duurzame mobiliteit wordt gestimuleerd en gefaciliteerd;
- Samen met de regio tot de beste keuzes komen ten aanzien van bereikbaarheid en mobiliteit;
- Mobiliteit en ruimtelijke ordening gaan altijd samen;
- Tegengaan van onevenredige parkeerdruk.
Actuele beleidsontwikkelingen
Uitwerken mobiliteitsvisie
In 2021 is de Mobiliteitsvisie Amstelveen vertaald in een Uitvoeringsprogramma. De bijbehorende infrastructurele maatregelen zijn opgenomen in het MPP Buitenruimte. Via het MPP Buitenruimte wordt het uitvoeringsprogramma jaarlijks geactualiseerd.
Begin 2022 is de Bereikbaarheidsagenda Zuidlob VRA 2040 bestuurlijk vastgesteld waarin bovenlokale bereikbaarheidsmaatregelen zijn opgenomen. Dit is een gezamenlijk document van de provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten Ouder-Amstel, Uithoorn, Aalsmeer en Amstelveen. Prioriteiten zijn een visie op het toekomstig functioneren van het provinciaal wegennet in relatie met ruimtelijke ontwikkelingen (waaronder het vraagstuk capaciteit Bovenkerker-/Zijdelweg ten noorden van de N201), vervolgonderzoek naar een tramhalte BTAZ incl. 'hub' (P&R) en de OV verbindingen met Schiphol Plaza vanuit Amstelveen Zuid.
Door structureel afgenomen aantal OV reizigers (effect door Corona) staat het OV onder druk. Ook de plannen 'Gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur' (GOW 30) van de gemeente Amsterdam kunnen leiden tot een afname in het OV voorzieningenniveau.
Amstelveen heeft zich aangesloten bij Green Deal ZES (Zero Emissie Stadslogistiek).
Er wordt gewerkt aan een Visie Elektrisch Laden.
Fietsveiligheid
Amstelveen moet veiliger worden voor de (jonge) fietser. De focus ligt op de fietsveiligheid rondom basisscholen. Een gedragscampagne wordt ontwikkeld met als doel ouders te bewegen hun kinderen niet met de auto naar/van school te vervoeren. Gelijktijdig rollen we komende jaren samen met Veilig Verkeer Nederland een programma genaamd De Veilige Schoolomgeving uit. Deze geïntegreerde aanpak van bewustwording enerzijds en gerichte school specifieke maatregelen anderzijds, zal hand in hand gaan met zorgvuldige verkeer- en bereikbaarheid communicatie naar onze inwoners en infrastructurele verbeteringen om in te spelen op de ontstane onveiligheid als gevolg van snelheidsverschillen van fietsers en handhaving van de regels op fietspaden.
Parkeren
Het invoeren van betaald parkeren met vergunning vindt plaats in die gebieden waar de parkeerdruk voldoet aan het vastgestelde beleid, te weten: gemiddeld minimaal 85% parkeerdruk in een minimaal gebiedsomvang van 40.000 m2. Komend jaar wordt verder onderzoek gedaan naar de beste parkeeroplossing voor het Oude Dorp en de omgeving van het Raadhuis. Ook wordt bezien of actualisering van de Nota Parkeernormen opportuun is.
Parkeeroverlast wordt niet alleen veroorzaakt door ‘vreemdparkeerders’ van buiten de gemeente, maar ook steeds meer door eigen inwoners door uitwijkgedrag, nieuwbouw of overloop door verschil in parkeerregime. In verband hiermee is in juni jongstleden een Raadsgesprek gevoerd over toekomstig beleid betaald parkeren. In een Raadsdebat in oktober 2023 zal dit verder worden besproken. Eventueel nieuw parkeerbeleid naar aanleiding van dit raadsdebat zal in het eerste kwartaal aan de raad worden voorgelegd.
Een mobiliteitsonderzoek is uitgevoerd onder werknemers van de gemeente, gecombineerd met parkeeronderzoek in de omgeving van het Raadhuis en Oude Dorp. Hiermee wordt inzicht verkregen in de huidige mobiliteitskeuze van de medewerkers van het Raadhuis. Deze gegevens kunnen als basis dienen voor een mobiliteitsplan voor de gemeente en als input voor de visie Noordelijke Poeloever.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Actualisatie nota parkeernormen. | Raad | 4e kwartaal |
Mobiliteitsplan gemeente | College | 2e kwartaal |
Visie elektrisch laden | Raad | 2e kwartaal |
Participeren bij planvorming gemeente Amsterdam over 'mitigerende maatregelen' GOW30. | Uitvoering | |
Aanpak fietsveiligheid rondom basisscholen. | Uitvoering | |
Nieuw parkeerbeleid | Raad | 1e kwartaal |