2.6.3 Communicatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
- Heldere, betrouwbare (digitale) communicatie met inwoners en andere doelgroepen, zodat zij tijdig en juist geïnformeerd worden en betrokken voelen bij zaken die in hun directe leefomgeving en in de stad spelen;
- Aansluiten bij de behoefte van inwoners en belanghebbenden rondom participatie trajecten in de fysieke en sociale leefomgeving door gerichte doelgroepbenadering. Met behulp van innovatieve middelen en door het organiseren van stadsgesprekken leggen we complexe vraagstukken/thema’s voor;
- Extra aandacht in communicatie voor kwetsbare groepen en bij participatie specifieke doelgroepen zoals jongeren.
Actuele beleidsontwikkelingen
Amstelveen staat voor grote opgaven op gebied van infrastructuur (A9), stedelijke ontwikkeling, zoals woningbouw en maatschappelijke opgaven zoals de energietransitie en de opvang van spoedzoekers/ontheemden.
Vanwege de groei en toenemende complexiteit in het sociaal domein is er behoefte aan meer doelgroepgerichte communicatie en betrokkenheid vanuit die doelgroepen bij de ontwikkeling van nieuw beleid. Daarbij treedt in 2024 de Omgevingswet in werking die ingrijpende gevolgen heeft voor onze werkwijzen en dienstverlening. Bij deze ontwikkelingen hebben we draagvlak en betrokkenheid van de samenleving nodig. Een flinke uitdaging voor communicatie, participatie en digitale dienstverlening.
In het kader van het doorontwikkelen en uitbreiden van onze digitale dienstverlening werken we aan een nieuwe gebruikersvriendelijke gemeentelijke website, digi-toegankelijk en toekomstbestendig. Zie verder thema 6.3 Dienstverlening.
Door de huidige krappe arbeidsmarkt is het lastiger om vacatures op te vullen. Daarom investeren wij extra in arbeidsmarktcommunicatie.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Specifieke en toegankelijke communicatie voor met name kwetsbare doelgroepen in het sociaal domein. | Uitvoering | |
Gerichte communicatie en participatie campagnes op jongeren om ze te betrekken bij voor hun relevante thema's en plannen | Uitvoering | |
Uitbreiding digitale dienstverlening in het Engels | Uitvoering | |
Voortzetten communicatiecampagnes voor arbeidsmarktcommunicatie | Uitvoering |