2.6.2 Dienstverlening burger
Dit scherm bestaat uit maximaal 3 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- actiepunten.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstellingen
- Woo: Vergroten van de bestuurlijke transparantie door meer vanzelfsprekend informatie beschikbaar te stellen en sneller en efficiënter behandelen van Woo verzoeken en adequater inrichten van de informatiehuishouding; binnen gestelde termijnen voldoen aan de eisen van de Wet open overheid.
- Digitale dienstverlening: doorontwikkelen en uitbreiden digitale dienstverlening die voldoet aan wet- en regelgeving, toegankelijk voor iedereen is en toekomstbestendig;
- Hoogwaardig integraal handhaven identiteit;
- Procesoptimalisatie zodat de productaanvragen van alle doelgroepen effectief worden behandeld.
Actuele beleidsontwikkelingen
Wet open overheid (Woo)
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo is een belangrijke stap in de ontwikkeling naar een open overheid en onderdeel van het continue verbeteren van onze dienstverlening en informatiehuishouding. In paragraaf 3.8 wordt nader ingegaan op de Woo en de uitvoering.
In 2024 ligt de focus op het sneller en beter afhandelen van de Woo-verzoeken en het zetten van verdere stappen op het gebied van actieve openbaarmaking en archivering.
Digitale dienstverlening
Het doorontwikkelen en uitbreiden van onze digitale dienstverlening is een continu aandachtspunt. Nieuwe ontwikkelingen en wet- en regelgeving vergen extra tijd en aandacht. We werken aan een nieuwe gebruikersvriendelijke gemeentelijke website zodat we kunnen voldoen aan wettelijke vereisten op onder andere gebied van digi-toegankelijkheid en beter kunnen anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. Dit project is onderdeel van de vervanging van het zaaksysteem.
In 2014 werd de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen verlengd van vijf naar tien jaar. Hierdoor ontstaat er in de jaren 2024 t/m 2028 een piekbelasting in het aantal aanvragen. Om deze piekjaren zo effectief mogelijk te verwerken werkt Amstelveen de komende periode aan het vergroten van de digitale dienstverlening.
Hoogwaardig integraal handhaven
Inwoners hebben er recht op dat er op een goede, betrouwbare manier met hun gegevens wordt omgegaan. Zij hebben er een zeer groot belang bij om goed geregistreerd te staan in de basisregistratie personen (BRP) en zo op een correcte manier toegang te hebben tot alle overheidsportalen waar hun gegevens staan geregistreerd. Ook hebben zij er recht op dat fraude met hun identiteit wordt voorkomen. Bij twijfels over rechtmatigheid wordt door Burgerzaken een adres in onderzoek gezet en vindt er, indien nodig, een huisbezoek plaats. De complexiteit van fraudevormen en criminaliteit is aan het toenemen. Met name op het gebied van ondermijnende criminaliteit merken inwoners en ondernemers de negatieve effecten, zoals drugshandel, geweldsdelicten en aanslagen op personen, bedrijven en woningen. Dit vraagt om het intensiveren de aanpak van crimineel gebruik van woningen via de Huisvestingsverordening en de Leegstandsverordening waarbij toezichthouders en opsporingsambtenaren tezamen hun bevoegdheden inzetten om integraal bij te dragen aan het terugdringen van criminaliteit en het bevorderen van een veilig leefklimaat.
Omni-channel benadering
Amstelveen kent 140 nationaliteiten, heeft een ziekenhuis, een studentencampus en tal van expats. Dit maakt dat ons klantenaanbod, het werkaanbod en de vragen waarmee Publiekszaken wordt geconfronteerd, heel anders is dan de meeste andere gemeenten. Om de dagelijkse werkzaamheden zo effectief mogelijk te organiseren, worden de processen voortdurend geanalyseerd ten einde een zo’n optimaal mogelijk proces te creëren om aan de doelstelling van de inwoner en ondernemer te kunnen (blijven) voldoen. Het sturen op het gebruik van het juiste klantcontactkanaal is essentieel voor het behalen van een zo effectief mogelijke afhandeling van aanvragen. Inwoners kunnen voor tal van zaken in het dagelijks leven via verschillende kanalen hun interactie met bedrijven aangaan. Men ziet deze ‘omni-channel’ benadering steeds gebruikelijker worden. Als gemeente willen we ook in deze behoefte voorzien. Om tot een omni-channel dienstverlening te komen moeten de processen en de bijbehorende kanalen worden geïnventariseerd en onderlinge samenhang op elkaar worden afgestemd zodat we zo effectief mogelijk blijven voldoen aan de behoefte van inwoner en ondernemer.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Strategie ontwikkelen voor doorontwikkeling van de digitale dienstverlening. | Uitvoering |