3 Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Mobiliteit

Organisatiekosten
De grote ruimtelijke en infrastructurele projecten Amsteltram, A9 en Stadshart leggen tijdelijk een extra beslag op onze organisatie. De raad heeft in het kader van het College Uitvoeringsprogramma 2018-2022 financiële middelen beschikbaar gesteld voor inzet van extra capaciteit tot en met 2022 voor onder meer de projectorganisatie, bereikbaarheidsregie, vergunningenmanagement en communicatie.

Aannemer Veenix is in 2020 gestart met de uitvoering van project A9-Badhoevedorp en Holendrecht. Het project loopt door tot medio 2027. Er hebben in 2021 en 2022 veel voorbereidende werkzaamheden plaatsgevonden. In 2023 is een tijdelijke ligging van de A9 (Bypass) aan de zuidzijde van het A9 tracé gerealiseerd en gestart met de verdiepte ligging van de A9 aan de noordzijde van het tracé. Begin 2025 wordt de verdiepte ligging van de A9 aan de noordzijde in gebruik genomen en start de verdiepte ligging aan de zuidzijde.  De einddatum van het Rijkswaterstaat project A9 ligt waarschijnlijk in 2027. Na opleveren zijn we als gemeente toe aan de herinrichting van het openbaar gebied op en om de A9. Dit loopt tot rond 2030.

Er zijn meerdere grote viaducten in Amstelveen die allemaal aangepast of vernieuwd zullen worden.  Dit betreft de volgende objecten:

  • viaduct Amsterdamse Bos / Sierwater (KW003)
  • viaduct Beneluxbaan (KW005)
  • viaduct Burg. Boersweg (KW006)
  • viaduct Amsteldijk en Amstel (KW007)

De werkzaamheden aan deze viaducten zijn gestart starten en verwacht wordt dat werkzaamheden in 2026 gereed komen. De Bomenbrug over de Traverse bij het Stadshart zal pas in laatste stadium van het project (2026 – 2027) gerealiseerd worden.

De inzet van de gemeente op het A9 project richt zich op het toetsen van de ontwerpplannen, het verlenen van vergunningen en ontheffingen, de engineering van de objecten waarvan de gemeente eigenaar en beheerder wordt, het toetsen van BLVC-plannen (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie) en omgevingsmanagement.

Nadat het project A9 in 2027 gereed is, heeft de gemeente de taak om de drie overkappingen: bij het Oude Dorp, de traverse bij het Stadshart en het Bovenlandpad evenals de resterende groenstroken aan de noordzijde en de zuidzijde van de A9 in te richten. De overkappingen zelf worden aangelegd door Veenix in opdracht van Rijkswaterstaat. De inrichting van de overkappingen komt ten laste van de Gemeente, waarbij wordt aangetekend dat Rijkswaterstaat de groencompensatie financiert tot een maximum van € 1,1 miljoen (excl. BTW). De inrichtingskosten van de genoemde gebieden ramen we op dit moment op € 16.6 miljoen. De kosten voor de inrichting van de stroken langs de A9 zijn geraamd op € 5.4 miljoen, de inrichting van de 3 overkappingen zijn geraamd op € 11.2 miljoen en aangemeld in de perspectiefnota 2024.

Er wordt momenteel gewerkt aan een masterplan voor groen herinrichting en plannen voor herplanten van nieuwe bomen langs het nieuwe A9 tracé. Dit masterplan zal de komende periode in deelplannen worden uitgewerkt, voor de locaties Oude Dorp, Stadshart –A9 en Meanderpark-Operabuurt. Deze inrichtingsplannen zullen concreet worden gemaakt, waarna deze aan uw raad worden voorgelegd om de benodigde middelen via een kredietbesluit ter beschikking te stellen. De uitvoering is mede afhankelijk van het beschikbaar komen van de gronden als (deel)werkzaamheden door Veenix worden afgerond.

Overige werkzaamheden rondom de A9 zullen in deelprojecten worden gedaan, waarvoor middels afzonderlijke grondexploitaties of investeringsprojecten openbare ruimte besluitvorming plaatsvindt. In het geval van een grondexploitatie kunnen investeringen verrekend worden met opbrengsten uit grondverkopen.

Areaalvergroting A9
Door de levering van de diverse objecten vanuit het project A9 is sprake van areaalvergroting. De extra beheerslasten daarvan zijn nog niet verwerkt in de begroting.

Stadshart

Het programma Stadshart heeft de grondexploitaties: Bioscoop, Townhouse en Mr.G.Groen van Prinstererlaan 114 en deze zijn in 2023 geactualiseerd vastgesteld door de raad. De ontwikkeling Uitbreiding Rembrandthof zal in 2023 als nieuwe grondexploitatie worden toegevoegd. Niet alle deelprojecten behorende bij de uitwerking van de ruimtelijke kaders Stadshart zijn ondergebracht in een grondexploitatie. De kosten van herinrichting van de openbare ruimten, inclusief de pleinen en de vernieuwing van culturele gebouwen worden nader geconcretiseerd en samen met de inrichtings- plannen aan de raad voorgelegd. 

Conclusie mobiliteit
Het belang van grote projecten voor de Amstelveense samenleving is duidelijk. Naast uitgaven voor de projecten zelf leidt dit ook tot een middelenvraag voor ambtelijke kosten. Vervolgens moet na afronding van de projecten de structurele last voor bijvoorbeeld groenonderhoud en wegen worden ingevlochten in de gemeentebegroting.

Bij de concrete vormgeving zijn tal van afwegingen aan de orde die tot een substantiële middelenvraag kunnen leiden. Zodra meer duidelijkheid bestaat over concrete projectkosten worden deze via Perspectiefnota of afzonderlijke voorstellen aan de raad voorgelegd.

Gelet op de aard en omvang van de projecten vinden wij een extra risicobuffer van € 5 miljoen reëel.

Deze pagina is gebouwd op 09/27/2023 14:59:28 met de export van 09/27/2023 14:51:27