3 Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

AmstelveenSport B.V.
AmstelveenSport merkt de financiële gevolgen van stijgende (personeels)lasten en energiekosten. Daarnaast is sprake van een uitbreiding van het zwembad/zwemwater en duurzaamheidsopgaven (denk aan CO2-reductie). Ook vraagt de fiscale positie van de BV dat er winst wordt gemaakt en dat dit leidt tot een dividenduitkering. De begroting 2024 toont een positief beeld, maar het is op dit moment nog onduidelijk wat het meerjarenbeeld hiervan zal zijn.

WOZ-Bezwaarschriften
In 2023 zijn in heel Nederland substantieel meer WOZ-bezwaarschriften ingediend tegen de vastgestelde WOZ-waarde. Zogenoemde “No cure No Pay” dienen steeds meer bezwaren in doordat tussen de proceskostenvergoedingen en hun gemiddelde kosten die aan een bezwaarschift hangen een substantieel verschil (“winstmarge”) zit.

Staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) is bezig met reparatiewetgeving om dit oneigenlijke gebruik van de proceskostenvergoeding in te perken. Indien het echter niet lukt om dit voor belastingjaar 2024 vastgesteld te krijgen, zal het aantal WOZ-bezwaarschriften voor 2024 naar verwachting niet dalen. Door de ontstane situatie is er het risico dat de afhandeling van WOZ-bezwaarschriften niet met de beschikbare capaciteit is te realiseren binnen de wettelijke termijn. Het financiële risico is dat hiervoor extra inhuur noodzakelijk is, de te betalen proceskosten stijgen en mogelijke extra kosten van immateriële schadevergoeding.

Cobra
Het is momenteel nog niet duidelijk of vanaf 2024 subsidie wordt versterkt aan het Cobra museum. Indien er geen subsidie wordt verstrekt, leidt dit tot een voordeel van circa € 1,2 miljoen in de begroting. Daarentegen bestaat in dat geval de kans dat de huurinkomsten van circa € 0,5 miljoen, voor het pand waarin het Cobra museum is gehuisvest, wegvallen.

Capaciteit elektriciteitsnet
De capaciteit van het elektriciteitsnet staat onder druk. Directe beschikbaarheid c.q. aansluiting is niet meer vanzelfsprekend. De aanleg van zonneparken in vooral dunbevolkte gebieden (goedkope grond en ruimte) gaat niet gelijk op met de aanpassing van het netwerk. In andere regio's is juist extra vraag door datacenters en vraag van bedrijven die willen verduurzamen via elektrificatie. Dit betekent dat in het land een wachtrij van gebruikers ontstaat die niet allemaal aangesloten kunnen worden op het net (de spil van het energiesysteem). Door de landelijke regel dat de netbeheerder moet aansluiten in de volgorde van aanvraag c.q. "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" kan betekenen dat een school in een nieuwe wijk geen tijdige aansluiting heeft.

Naast het risico van onvoldoende capaciteit voor (nieuw)bouwplannen is Amstelveen aandeelhouder van netbeheerder Stedin. Door de behoefte aan financiële middelen voor aanpassing van het elektriciteitsnet kan het capaciteitsvraagstuk gevolgen hebben voor Amstelveen in de vorm van lager dividend en/of een aanvullende kapitaalvraag.

Voorziening Alg. pensioenwet politiek ambtsdragers (APPA)
Het Ministerie van BZK heeft op 5 oktober een brief gestuurd over wijziging van de APPA-wet. Het doel is om op 1 januari 2027 de financieringswijze van de APPA aan te passen. Dit is al ongeveer een decennium het voornemen vanuit het Rijk, maar door de invoering van het nieuwe pensioenstelsel lijkt dit nu concreet te worden. Via de jaarlijkse actualisatie van de overdrachtswaarde door de externe specialist wordt hierop voorgesorteerd.

Voor de overgang is het belangrijk dat de gemeente Amstelveen op 1 januari 2027 een toereikende voorziening heeft voor de op dat moment al opgebouwde APPA-pensioenaanspraken. Een belangrijk risico aspect vormt de rekenrente. Dit blijkt uit de jaarlijkse (substantiële) financiële mutaties van de voorziening als de rekenrente iets muteert.

In het college voor arbeidszaken van 7 juli 2023 (VNG) staat vermeld dat VNG met BZK in gesprek is om de overgang naar het ABP verder gestructureerd vorm te geven. Dit heeft grote financiële nog onbekende consequenties, namelijk én invaren bij ABP, én ook het gelijktijdig af-financieren van de nu nog begrotings-gefinancierde aanspraken.

Inflatie/prijsindex
Sterk gestegen energiekosten leiden direct en indirect tot hogere uitgaven, ook voor de gemeente. Het algehele beeld is, dat dit voor Amstelveen tot dusver nog niet tot grote verstoringen in de financiële huishouding heeft geleid. Een loonontwikkeling van 7,5% in 2023 en 5% in 2024, alsmede een prijsontwikkeling van 8% in 2024 (inclusief nacalculatie 2023) zijn in de financiële kaders ingepast. Dit laat onverlet dat het verdere verloop van de inflatie met grote onzekerheden is omgeven, waarbij naast de stijging van de energiekosten ook de schaarste op de arbeidsmarkt en de schaarste aan andere grondstoffen een rol spelen. Deze schaarste leidt enerzijds tot stijgende kosten, maar anderzijds ook tot temporisering/vertraging van projecten. Dit laatste “dempt” de impact van inflatie op korte termijn. Verder is het volgende van belang:

  1. Er ligt nu een éénjarige gemeentelijke cao voor 2023. Voor 2024 moet nog een cao worden afgesloten;
  2. Investeringsramingen (onderwijshuisvesting, sport) moeten opwaarts worden bijgesteld. Dit leidt tot hogere kapitaallasten die met name in latere jaren tot uitdrukking komen.

Economische ontwikkeling
De gemeentebegroting is afhankelijk van economische ontwikkelingen. Een verandering in economische ontwikkeling heeft via de uitkering uit het gemeentefonds, belastinginkomsten van bedrijven, inkomsten bouwleges, netto-inkomsten of verliezen uit bouwgrondexploitaties en dividendinkomsten een effect op de begroting.

Deze pagina is gebouwd op 09/27/2023 14:59:28 met de export van 09/27/2023 14:51:27